Лабораторна робота № 3. Педагогічний досвід та творчість педагога
Мета. Робота з удосконалення творчої особистості майбутнього педагога. Ознайомлення з проявами педагогічної творчості, творчим використанням педагогічних технологій.
не
Питання для вивчення:рпе
1. Педагогічна творчість, її ознаки, складові.
2. Наука та мистецтво в педагогічній праці вчителя.
2. Наука та мистецтво в педагогічній праці вчителя.
3. Роль кращих зразків педагогічної діяльності у професійному становленні молодих вчителів.
4. Творчість вчителя у розв’язуванні психолого-педагогічних задач.
5. Використання педагогічних технологій як творчість вчителя.
Завдання для самостійної роботи
1. Проведіть відео-інтерв’ю викладача на тему: «Що є найважливішим у Вашій професії?» або візьміть інтерв’ю у студентів старших курсів на тему «Що вас приваблює у професії вчителя?» (інтерв’ю береться за допомогою відеокамери, презентується на практичному занятті).
2. Дискусія в парах. Розподіліть між собою твердження і доведіть правильність обраного.
а) «Сучасний вчитель має бути обізнаним із інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ), користуватися ними, адже це вимога часу»;
б) «Вчитель-професіонал може провести чудовий урок, маючи у класі лише дошку та крейду, тобто бути гарним педагогом і без знання ІКТ».
3. Будьте дослідниками! Користуючись інтернет-джерелами, з’ясуйте
особливості педагогічної діяльності вчителя у Вальдорфській школі та школі Марії Монтессорі.
4. Прокоментуйте поданий вислів.
«У школі Монтессорі ідеальний учитель - це здебільшого мудрий спостерігач, наставник, який втручається у процес, підказує або допомагає тільки в тому випадку, коли це дійсно потрібно, допомагає дитині зробити справу самостійно. У Вальдорфськой школі ідеальний учитель - це вчитель, що турбується в першу чергу про формування душевних та духовних якостей».
5. Робота в групах. Що ви думаєте з приводу міркувань американського дослідника У. Уолтера про вчителя? Висловіть своє ставлення та послухайте думки одногрупників.
«Щоб наблизитися до ідеалу, учитель повинен знати специфічні небезпеки і шкідливості своєї професії. Американський соціолог У. Уоллер у роботі «Що навчання робить із учителем» (1932) описав деякі з цих шкідливостей. На жаль, багатьох учителів і поза школою відрізняє настирливо-дидактична, повчаюча манера тримати себе. Звичка спрощувати складні речі, щоб зробити їх доступними дітям, сприяє розвитку негнучкого, прямолінійного мислення, виробляє схильність бачити світ у спрощеному, чорно-білому варіанті, а звичка постійно тримати себе в руках утрудняє емоційне самовираження. Положення вчителів - це постійна спокуса, випробування владою. Справа не тільки в суб’єктивізмі й особистої упередженості в оцінках і ставленні до учнів.
У бюрократично організованій системі освіти вчитель є, перш за все, державним службовцям, чиновником. Його головне завдання - не допускати будь-яких подій і відхилень від офіційно прийнятих думок. В інтересах власного самозбереження вчитель змушений придушувати самостійність учнів, вимагаючи, щоб вони говорили не те, що думають, а те, що належить.
Причому йому дуже легко переконати себе в тому, що він діє так в інтересах самих дітей, страхуючи їх від майбутніх неприємностей. Для придушення самостійної думки використовуються оцінки, записи у щоденниках, маніпулювання думкою однокласників, а також тиск на батьків. Прикро, що наша школа багато років була і залишається найефективнішим інструментом виховання конформізму, репродуктивної діяльності, пристосуванства і подвійних стандартів».
Груповий творчий проект: «Учитель очима дітей», «Учитель очима батьків», «Учитель очима керівництва школи» (проект на вибір, проводиться у трьох групах, творчо оформляється, публічно захищається, оцінюється та аналізується експертами).
Завдання для самоконтролю
1. Що означає поняття «педагогічна творчість»?
2. В яких ситуаціях проявляється педагогічна творчість?
3. Наведіть приклади педагогічних ситуацій, в яких вчителю допомагає творчість.
4. Обґрунтуйте, яким чином розвиток творчих здібностей учнів творчим учителем впливає на соціальний розвиток суспільства.
5. З досвідом яких вчителів вам хотілося б познайомитися?
6. Які педагогічні технології вам відомі?
Рекомендована література до змістового модуля 1.
Професійна діяльність і особистість педагога
1. Введение в педагогическую деятельность : учеб. пособие для студентов высш. пед. учеб. заведений / ред. А.С. Роботова. - 2-е изд. стереотип. - М.: Академия, 2004. - 208 с.
2. Волкова Н. П. Педагогіка : навчальний посібник / Волкова Н. П. - К. : ВЦ «Академія», 2003. - 616 c.
3. Волкова Н. П. Професійно-педагогічна комунікація : навч. посіб. / Волкова Н. П. - К. : ВЦ «Академія», 2006. - 256 с.
4. Жильцов П.А. Учитель сельской школы : Учеб. пособие по спецкурсу для пед. ин-тов / П.А. Жильцов, В.М. Величкина. - М.: Просвещение, 1985. - 160 с.
5. Журавлев В.И. Основы педагогической конфликтологии : учебник / В.И. Журавлев. - М.: Рос. пед. агенство, 1995. - 183 с.
6. Загвязинский В.И. Педагогическое творчество учителя / В.И. Загвязинский. - М., 2001. - 56 с.
7. Кан-Калик В. А. Учителю от педагогическом общении : Кн. для учителя / В. А. Кан-Калик. - М.: Просвещение, 1987. - 190 с.
8. Карнегі Д. Як здобувати друзів і впливати на людей / Карнегі Д. - К. : Наукова думка, 1990. - 234 с.
9. Кукушин В. С. Введение в педагогическую деятельность : Учеб. пособие для студ. пед. спец. вузов. / В. С. Кукушин. - Ростов-на-Дону: ИЦ «МарТ», 2002. - 224 с.
10. Отич О. М. Мистецтво у змісті професійної підготовки майбутнього педагога професійного навчання / О. М. Отич. - Полтава: ІнтерГрафіка, 2005. - 200 с.
11. Фіцула М. М. Вступ до педагогічної професії : навч. посібник для студ. вищ. пед. закладів освіти. / М. М. Фіцула. - 2-е вид. - Тернопіль: «Навчальна книга - Богдан», 2003. - 136 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар