Лабораторна робота №2
Професійні вимоги до педагога професійного навчання вгалузі комп’ютерних технологій
Мета. Розкрити вимоги до сучасного українського вчителя. Створити професіограму до педагога професійного навчання в галузі комп’ютерних технологій. Розкрити сутність поняття «імідж вчителя». Формувати творче ставлення студентів до майбутньої професії.
Питання для вивчення:
1. Виникнення та розвиток педагогічної професії.
2. Основні риси сучасного вчителя. Створення професіограми педагога професійного навчання в галузі комп’ютерних технологій.
3. Імідж учителя. Функції педагога.
4. Особливості педагогічної діяльності - визначення позитивів і недоліків.
Завдання для самостійної роботи
1. Напишіть педагогічне есе (міні-твір) на одну із запропонованих тем: «Мій улюблений учитель», «Мій ідеал учителя», «Образ учителя в художній літературі».
2. Доберіть, користуючись Інтернет-джерелами, вислови видатних педагогів (зокрема, В.О.Сухомлинського і А.С.Макаренка) про вчителя і створіть «Збірник висловів» за вашою редакцією.
3. Прокоментуйте думку дослідників:
Сучасні дослідники відзначають, що професія вчителя передбачає потреби:
− у співпраці,
− у досягненнях,
− творчості,
− самопізнанні,
− в емоційних контактах.
4. Позначте над кожною якістю ідеального вчителя порядковий номер, який буде свідчити про питому вагу тієї чи іншої якості (номер 1 - найважливіша для педагога якість і т.д.) властивостей: ввічливість, вдумливість, вимогливість, вразливість, вихованість, уважність, витримка і самовладання, гнучкість поведінки, громадянськість, гуманність, діловитість, дисциплінованість, доброта, сумлінність, доброзичливість, ідейна переконаність, ініціативність, щирість, колективізм, критичність, логічність, любов до дітям, спостережливість, наполегливість, відповідальність, чуйність, організованість, товариськість, політична свідомість, порядність, патріотизм, правдивість, педагогічна ерудиція, передбачливість, принциповість, самостійність, самокритичність, скромність, справедливість, кмітливість, сміливість, прагнення до самовдосконалення, тактовність, почуття нового , почуття власної гідності, чуйність, емоційність.
5. Пройдіть тест вивчення самооцінки професійної придатності та здібностей до педагогічної діяльності та зробіть самоаналіз.
Завдання для самоконтролю
1. Охарактеризуйте основні вимоги до вчителя сучасної школи і обґрунтуйте їх необхідність.
2. Які особливі риси властиві педагогу професійного навчання в галузі комп’ютерних технологій?
3. Що таке «імідж учителя»? Чим він відрізняється від іміджу політика, лікаря, менеджера?
4. Чи був у вас улюблений учитель? Які риси його особистості імпонували вам найбільше?
Відповіді на запитання
1. В зош.
2. Сухомлинський про професію вчителя
"Головне завдання початкових класів – це навчити дитину вчитися, сформувати інструмент, без якого дитина стає невстигаючою, нездібною…Цим інструментом є п’ять умінь: вміння спостерігати, думати, висловлювати думку про те, що бачу, роблю, думаю, спостерігаю, читати, писати."
«Урок – це дзеркало загальної і педагогічної культури вчителя, мірило його інтелектуального багатства, показник його світогляду, ерудиції»
"Учитель готується до хорошого уроку все життя... Така духовна і філософська основа нашої професії і технологія нашої праці: щоб дати учням іскорку знань, вчителеві треба ввібрати ціле море світла".
Як створити колектив однодумців, об'єднаних єдиною педагогічною ідеєю. "Педагогічна ідея - це крила, на яких підноситься колективна творчість. Ідея надихає колектив, і починається найцікавіше й найпотрібніше в шкільному житті - колективна дослідницька робота".
Творчість – це не сума знань, а особлива спрямованість інтелекту, особливий взаємозв’язок між інтелектуальним життям особистості і проявом її сил в активній діяльності.
"Серце віддаю дітям"
"Кожна дитина повинна бути щасливою"
«Несу любов до дитини через все життя...»
“Вчительська професія, - це людинознавство, постійне, те, що ніколи не припиняється, проникнення у складний духовний світ людини. Чудова риса – постійно відкривати в людині нове, дивуватися новому, бачити людину в процесі її становлення – один із тих корінь, які живлять покликання до педагогічної праці. ”
«Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є в житті, - з людиною.»
«Наша праця - формування людини, і це покладає на нас особливу відповідальність, яку ні з чим не зіставити».
Вислови А.С.Макаренка
Виховує все: люди, речі, явища, але насамперед і найбільше — люди. З них на першому місці — батьки і педагоги.
Потрібна маленька монографія на таку тему, як вплив одягу вчителя на характер учнів, вплив міміки вчителя на виховання характеру учня. Все це найдрібніші деталі, які вимагають уваги. Адже навіть Гоголь у своєму «Ревізорі» звернув увагу на те, що інший вчитель таку фізіономію скорчить, що хоч святих винось.
Всі суперечки, що були у мене з педагогами і з старими наркомосівськими працівниками, і виникали з такого уявлення про пару — учитель плюс учень. Повторюю — такої пари немає. А що є? С школа, організація, колектив, загальний стиль всієї роботи.
Колектив педагогів повинен бути дібраний не випадково, а утворений розумно. Повинна бути певна кількість старих, досвідчених педагогів, і неодмінно повинна бути одна дівчина, яка тільки що закінчила педагогічний вуз, яка ще й ступити не може.
Я б сказав, що дуже велике значення має ще й просто зовнішній вигляд педагога. Звичайно, бажано, щоб усі педагоги були гарні, але в усякому разі хоч один гарний молодий педагог, одна гарна молода жінка неодмінно повинні бути. Я так робив. У мене 22 педагога і є одна вакансія. І я бачу, що лишились всі такі, як я, а треба, щоб дітей захопила ще естетика краса в колективі. Нехай вони будуть трохи закохані. Ця закоханість буде найкращого типу, причому не статевого типу, а приємна для очей, деяка естетика.
Треба обміркувати питання, скільки повинно бути з педагогів людей веселих і скільки похмурих. Я не уявляю собі колективу, що складався б з похмурих людей. Повинен бути хоч один весельчак, хоч один дотепник. ...А з другого боку, потрібна людина, яка ніколи не усміхається, дуже сувора людина, яка нікому нічого не дарує і якої не послухати неможливо.
Педагоги і керівництво ніколи не повинні припускати з свого боку тону фривольного: зубоскальства, розповідання анекдотів, ніяких вільностей в мові, передражнювання, кривляння тощо. З другого боку зовсім неприпустимо, щоб педагоги і керівництво в присутності вихованців були похмурими, дразливими, крикливими. В окремих випадках серйозних проступків можна припустити виявлення обурення, але такий тон повинен бути обов'язково виправданий серйозністю проступка.
Я звик справлятися з своїм настроєм і переконався, що це дуже легко. Треба робити так, щоб ваша фізіономія, ваші очі, ваш голос були в деяких випадках автономними. Педагог повинен мати «парад на обличчі».
Педагог не може не грати. Не може бути педагога, який не вмів би грати. Не можна ж допустити, щоб наші нерви були педагогічним інструментом, не можна припустити, що ми можемо виховувати дітей за допомогою наших сердечних мук, мук нашої душі. Адже ми люди. І якщо в усякій іншій спеціальності можна обійтися без душевних страждань, то варто і у нас це зробити. Але учневі треба іноді продемонструвати муки душі, а для цього треба вміти грати.
Та не можна просто грати сценічно, зовнішньо. В якийсь час, який має поєднувати з цією грою вашу прекрасну особистість. Це не мертва гра, техніка, а справжнє відбиття тих процесів, які є в нашій душі. А для учня ці душевні процеси передаються як гнів, обурення і т. д. ...У вихователя ця майстерність виявляється на кожному кроці.
Та не можна просто грати сценічно, зовнішньо. В якийсь час, який має поєднувати з цією грою вашу прекрасну особистість. Це не мертва гра, техніка, а справжнє відбиття тих процесів, які є в нашій душі. А для учня ці душевні процеси передаються як гнів, обурення і т. д. ...У вихователя ця майстерність виявляється на кожному кроці.
Всі суперечки, що були у мене з педагогами і з старими наркомосівськими працівниками, і виникали з такого уявлення про пару — учитель плюс учень. Повторюю — такої пари немає. А що є? С школа, організація, колектив, загальний стиль всієї роботи.
Колектив педагогів повинен бути дібраний не випадково, а утворений розумно. Повинна бути певна кількість старих, досвідчених педагогів, і неодмінно повинна бути одна дівчина, яка тільки що закінчила педагогічний вуз, яка ще й ступити не може.
Я б сказав, що дуже велике значення має ще й просто зовнішній вигляд педагога. Звичайно, бажано, щоб усі педагоги були гарні, але в усякому разі хоч один гарний молодий педагог, одна гарна молода жінка неодмінно повинні бути. Я так робив. У мене 22 педагога і є одна вакансія. І я бачу, що лишились всі такі, як я, а треба, щоб дітей захопила ще естетика краса в колективі. Нехай вони будуть трохи закохані. Ця закоханість буде найкращого типу, причому не статевого типу, а приємна для очей, деяка естетика.
Треба обміркувати питання, скільки повинно бути з педагогів людей веселих і скільки похмурих. Я не уявляю собі колективу, що складався б з похмурих людей. Повинен бути хоч один весельчак, хоч один дотепник. ...А з другого боку, потрібна людина, яка ніколи не усміхається, дуже сувора людина, яка нікому нічого не дарує і якої не послухати неможливо.
Педагоги і керівництво ніколи не повинні припускати з свого боку тону фривольного: зубоскальства, розповідання анекдотів, ніяких вільностей в мові, передражнювання, кривляння тощо. З другого боку зовсім неприпустимо, щоб педагоги і керівництво в присутності вихованців були похмурими, дразливими, крикливими. В окремих випадках серйозних проступків можна припустити виявлення обурення, але такий тон повинен бути обов'язково виправданий серйозністю проступка.
Я звик справлятися з своїм настроєм і переконався, що це дуже легко. Треба робити так, щоб ваша фізіономія, ваші очі, ваш голос були в деяких випадках автономними. Педагог повинен мати «парад на обличчі».
4. Найважливіша для педагога якість
1) Доброта
2) Щирість
3) Чуйність
4) любов до дітям
5) справедливість
6) ввічливість
7) доброзичливість
8) порядність
9) спостережливість
10) правдивість
11) вихованість
12) патріотизм
13) ініціативність
14) уважність
15) вдумливість
16) кмітливість
17) дисциплінованість
18) колективізм
19) логічність
20) діловитість
21) почуття власної гідності
22) сміливість
23) організованість
24) скромність
25) передбачливість
26) гуманність
27) товариськість
28) відповідальність
29) громадянськість
30) педагогічна ерудиція
31) почуття нового
32) самостійність
33) тактовність
34) витримка і самовладання
35) прагнення до самовдосконалення
36) вимогливість
37) наполегливість
38) принциповість
39) сумлінність
40) дейна переконаність
41) вразливість
42) гнучкість поведінки
43) критичність
44) політична свідомість
45) самокритичність
46) емоційність
46) емоційність
Немає коментарів:
Дописати коментар